01. A MRASZ ELNÖKI 2018. ÉVI BESZÁMOLÓJA. (HA7PL)

Írta: HA7PL. Beküldve: Közgyűlés 2019.

Beszámoló a MRASZ 2018-as gazdálkodásáról.

A 2018-as átmeneti év volt az új elnökség számára. A 2018-as közgyűlésen megismert okok miatt április végén még a 2017-es könyvelés volt napirenden, valamint a határidős tervezési és elszámolási feladatok elvégzése.

A tervezésben segítségünkre voltak az EMMI munkatársai, akik részletesen elmondták, hogy milyen lehetőségeink vannak. A 2017-es elszámolás során már kényszerpályán mozogtunk. Ősszel kaptuk a hírt, hogy a 2017-es állami támogatás terhére 2,5 millió forintot kell visszafizetnünk. Élve minden törvényes lehetőséggel sikerült az összeget 2 millió alá letornászni. A mai napig fizetési meghagyás nem érkezett, azonban ez bármikor bekövetkezhet.

Májustól új könyvelővel kötöttünk szerződést, aki az elődjeinél lényegesen olcsóbban végzi a munkáját. Visszamenőlegesen egész évben könyvelnie kellett, mert a szövetségnek addig folyó évre nem volt könyvelése. Ha már így történt, a könyvelést kettős könyvvitellel nyitotta, amelyet az állami támogatás igénybevétele miatt az előző években is így kellett volna végezni.

A nyilvánosan elérhető adatokból és az előző könyvelésből megállapítást nyert, hogy a mérlegént leadott adatokat nagymértékben módosítani szükséges a törvényesség helyreállítása érdekében. A javítás megtörtént. Ez, és a hibás elszámolás javítása hosszú időre gátolta a munkát, de a 2019-et már elmaradások nélkül kezdhettük el. A jegyzőkönyv mellékelve.

Júniustól egy új, adminisztratív munkatárs van a segítségünkre normál munkamenet esetén heti egy napban.

A 2018-as költségvetés az előzőek mintájára készült. Egyetlen hibája volt, hogy nem került bele áthozat ként az előző évben meghirdetett, júliusban elszámolt utánpótlás pályázatok költsége. Az egészét tekintve, ez azonban elhanyagolható. A kiadási oldal tartalmaz olyan kiadásokat az éves rendes bevételek terhére, amelyek nem a 2018-as évben keletkeztek. Ezek közel 2 millió Ft-ra tehetők.

A székház felújítása nagyrészt teljesült. Az összes nyílászárót kicserélték, elkészült a homlokzati szigetelés, javítva lett a deszkázat a tetőn. A belső terek közül elkészült a konyha, tanterem lépcsőház és adószoba felújítása. A kertben készült egy filagória. A munkák során gyakran vettük igénybe tagjaink felajánlását. A tanterem berendezéséhez három cég nagyjából egy millió Ft-os adománnyal járult hozzá. Még bőven maradtak feladatok, de a fejlődés látványos. Sikerült növelni a közösségi terek mennyiségét és minőségét.

A gazdálkodás területén alapelv, hogy a szövetség minél nagyobb erőforrásokat tudjon a fő tevékenységére fordítani és a saját fenntartásai költségeit az ésszerű minimumra szorítsa le. Ez az elv teljesült annak ellenére is, hogy volt olyan költség - amely bár most keletkezett - a következő években megtakarításként fog jelentkezni. Például olcsóbb (és jobb) internet-csomagot vásároltunk, a bérelt helyett saját nyomtatót vásároltunk, valamint olyan eszközöket, amelyekre évekig nem kell költenünk (porszívó, konyhai berendezések...)

2018-as évben már minden költséget a helyén tudtunk kimutatni, így segítve a jövő évi tervezést. A gazdálkodást így akár részletekbe menően be tudjuk mutatni.

 bev al 2018

A fenti táblázat pénzforgalmi szemlélettel mutatja be a 2018-as bevételek alakulását. Látható, hogy a tervezetthez képest a szövetségnek kevesebb bevétele keletkezett. Ez a költségvetés teljesítésével kapcsolatban problémát nem jelentett, mert a költségvetés nyereségesre volt tervezve.

A befolyt tagdíjak közül 61 755 Ft a 2018-as évre vonatkozó tagdíj, amely áll a késve fizetett és az időközben belépett tagoktól befolyt összegből.

A többi, azaz 6 730 880 Ft a 2019 évre befolyt összeg. Ez az összeg egyébként időbeni elhatárolásra került és a 2019-es év bevételi tényszáma lesz. A jövő évtől az elhatárolás miatt sokkal pontosabban lehet majd bemutatni a pénzügyi egyenleget.

A többi összeg nem szorul különösebb magyarázatra. Talán a kamatok kérdése lehet érdekes. Mint látható, nem nagy összegről van szó. Sajnos a szövetségünknek elérhető biztonságos befektetések hivatalos hozama 0,1-0,4 %. Amíg ez így marad a számlanyitás, pénzeszközök mozgatása ettől többe kerül.

A táblázat szokás szerint nem tartalmazza az átmenő tételeket.

A kiadási oldal alul tervezésé miatt itt keletkezett 148 421 Ft plusz összeg.

2018 kiad

 A kiadások között külön szerepeltettük a székház felújításának költségeit, mivel azt az eladott ingatlanok terhére történik és így könnyebb átlátni az adatokat.

A "Munkabér, titkársági feladatok" sor mellett látható jelentős megtakarítás azért keletkezett, mert egy plusz főtitkári státusszal számoltunk, amire a tapasztalatok alapján nincs külön szükség - legalábbis amíg az Elnök úr végez irodai munkát.

A főtitkári posztot (az alapszabállyal egyetértésben) Huller Gyula alelnök látja el térítés nélkül. Ebben a sorban szerepel az előző könyvelővel történt megállapodás alapján a 2017-es könyvelés munkabére, ami a szóban forgó 2018-as évben került kifizetésre.

Posta-irodaszer tételeknél a terv nagyon messze áll a valóságtól. Ennek több oka van. Egyrészt maximálisan igyekszünk kihasználni a digitális világ adta lehetőségeket, így csökkentve a papírgyárak és a Magyar Posta profitját. Újra tárgyalt szerződéssel az internet és telefonköltségeket is sikerült megfelezni.

Változás és a legnagyobb eltérés oka, hogy a QSL-iroda postaköltségeit külön vezetjük, így nem épül be a titkársági költségek közé.

"Rendezvények, utazás, szállás" soron az első félévig szerepelt a főtitkár havi utazási elszámolása. Ez megszűnt és csak a valós költségtérítési igények kerülnek megtérítésre. Az elnökség többi tagja utazási költséget nem számolt el.

"Sportgála" sorban a gálával kapcsolatok reprezentációs jellegű kiadások összege látható.

"Királyhelmec úti rezsi" sort tervezni nem egyszerű, hiszen a felújítás hozadéka csak ősztől jelentkezik, de a munkálatok alatt nagyobb energiafelhasználás történt a szokásosnál. Szeretnénk, ha a ház kihasználtsága nagyobb lenne. Ha megvalósul ennek is lesznek költségvonzatai. Átalakítások szükségesek a fűtési rendszerben is a további takarékosság miatt és a korszerűtlen rendszer kezelhetősége is problémás.

A szövetségi tagdíjak függenek a szövetség adóengedélyes tagjainak számától és az állami támogatás mértékétől. A "bankköltségek" sor az előző évek adatai alapján pontosan lett tervezve. Mi magunk is tehetünk a csökkentés érdekében. QSL iroda támogatás címén gyakran jöttek kis összegek pl. 170 Ft, 350 Ft sárga csekken. Ezek gyakorlatilag a bank és a MP zsebében gyűlnek, hiszen darabonként 210 Ft körüli költséget számol fel a bank. Csak decemberben a sárga csekkes befizetések után 4500 Ft-ot számláztak, ami nem olyan sok, de éves szinten mégis 54 000 Ft. Másik olyan tétel, amin van lehetőség visszafogni a költségeket a külföldi utalások. Ezek igen drágák, amivel nincs mit csinálni, azonban luxus az összegeket részletekben utalni. Általában - ahogy az előző évek beszámolóiban is elhangzott - a bank nem egy jótékonysági intézmény.

A "QSL iroda költségei" sort megbontottuk a valós költségek szerint. Az iroda üzemeltetési szerződése alapján a QSL-iroda vezetője havi 20 000, áprilistól 30 000 Ft utazási költségtérítést kap a szövetségtől. Ez 2018-ban 332 ezer Ft. Az iroda postai költségei 230 ezer Ft-ot tettek ki.


Az üzemeltetés nem jött volna ki ennyiből, ha önkéntesek nem segítenek a lapok továbbításában. Németh Tibor (HA7TM) évek óta biztosítja a lapok és az irodavezető FHN-be való kijuttatását. HA1AG a német, holland, belga lapok oda-vissza fuvarját biztosítja, 0LC pedig ukrán irányban. Természetesen sokan mások is végeznek hasonló segítséget, köszönjük mindenkinek.

A "MRASZ átjátszók karbantartása" sor az előző évek szerint került tervezésre. A szövetségnek 4 Antenna Hungáriás telephelyen van saját tulajdonú átjátszója. Ezekért helyszínenként 100 000 Ft-ot kértek, de soha nem jutott el a számlázásig a dolog. A kifizetett 22 100 Ft a sátoraljaújhelyi helyiségbérlet díja.

A "Szekszárdi úti rezsi" valami elég régi (2017 előtti) tartozás volt. Ez ki volt számlázva idejében, csak mi nem fizettük ki egy korábbi elnökségi döntés okán!

A tervezéskor már ki volt egyenlítve.

Egyéb kiadások között alapvetően a székház üzemeltetéséhez szükséges eszközök találhatók. Konyhai eszközök, porszívó, étkészlet, berendezési tárgyak, összecsukható ágyak, végfok az adószobába...  
Nyilvánvaló, hogy ezek nem egy-két évre szóló beszerzések.

Ingatlan karbantartásra nem terveztünk költséget. A felújítás sok apróságot megoldott. A klasszikus ház körüli teendőket, amiért eddig súlyos költségek keletkeztek, mi magunk végeztük el ingyenesen. Hogy ennek az ára a továbbiakban is felhasználható legyen a tagok érdekében, mindenképpen szükség van a tagok segítségére. Ezek alapvetően kétkezi munkák. A növényzet rendben tartása, házkörüli teendők ellátása...stb.

"Sportági díjazás" sorba kerültek a kiemelkedő sporteredményekért járó elismerések, életműdíjak...stb költségei.

"Szoftverfejlesztések" sorban kellett volna szerepelni azoknak a szoftverbeszerzéseknek, amelyek a szakágak munkáját segítették volna. Sajnos nem készültek el a folyamatban lévő dolgok. Szoftvert egyébként vásárolt a szövetség, de azok a titkársági feladatok között vannak elszámolva.
Ezek: vírusvédelem, könyvelőprogram update, másik könyvelőprogram, tagnyilvántartó...

Az "utánpótlás-támogatás" sor némiképp borult a 2017-ben kötött, de 2018-ban elszámolt pályázatok miatt, amelyek összesen 390 000 Ft-ot tettek ki. Mindösszesen azonban a más sorokon keletkezett megtakarítások bőven fedezték a többletköltséget.


Támogattuk kis mértékben a RIM-es tavaszi edzőtábort, tartottunk egy nyári gyerektábort, egy sikeres vizsgafelkészítő tábort és támogattuk az IARU R1 YOTA táboraiba a részvételt.

"RF keret" sor alatt 300 000 Ft-ot osztottunk szét költségtérítés címén az IARU HF világbajnokságon résztvevőknek. A fennmaradó összeg az RF versenyek díjazására lett fordítva.

"GyT keret"-ből finanszírozta a szakág az Országos Bajnokság lebonyolítását, különös tekintettel a díjazásra. A fennmaradó összeget a kazahsztáni VB nevezésére fordítottuk jelentős saját hozzájárulás mellett.

"RFT keret" az előzőhöz hasonlóan az Országos Bajnokságok díjazására, valamint olyan költségekre lett fordítva, amelyet a sportágnál fontosnak tartottak. A VB-re a csapatvezető részvételi költségeit fedezték, innen minden más egyéni finanszírozásból történt. Ez a saját rész nagyon komoly összeget tett ki, hiszen a VB Dél-Koreában volt és a nevezési díj is jóval drágább volt, mint a megszokott (750USD).

A székház felújítására 13 millió Ft volt tervezve. Körülbelül 2,5 millió Ft még nem lett elköltve, elsősorban az építőiparban tapasztalható munkaerőhiány miatt, pedig még maradtak megvalósítatlan terveink.

Sikerült komoly cégeket megtartanunk, akik már régebben is támogatták a rádióamatőr sportot. Az ő felajánlásukból kaptunk 1 millió Ft értékben berendezéseket a tanterembe. Székeket, asztalokat, táblát, televíziót). Ez mind jelentős segítség, hiszen nem saját forrásokat kellett erre a célra felhasználni.

Összesítve látszik, hogy a tervezés tartalékából a kisebb bevételek ellenére is maradt 148 ezer Ft-unk. A szigorú gazdálkodás eredményeként kb. 2,8 millió Ft többlet keletkezett. Mindez történt annak ellenére, hogy 2018-ban kb. 2 millió Ft értékben fizetett ki a szövetség elmaradt, vagy 2018-es teljesítésű összegeket. A képet árnyalja, hogy a 2017-es állami támogatás terhére a rossz tervezés eredményeképpen 2 millió Ft-ot vissza kell fizetnünk. A fizetési meghagyás 2018-ban nem érkezett meg.

Mint fentebb olvasható, a meglévő pénzeszközök szabályosan nem fektethetők be, így nincs értelme a felhalmozásnak a negatív hozamok mellett. Az éves költségvetésben keletkezett 2 973 186 Ft-ot, a felújítási keretből megmaradt 2 574 000 Ft-ot és az EMMI felé fennálló 2 000 000 Ft-os tartozást át kívánjuk vezetni a 2019-es költségvetésbe.

terv2019 ja

A tervezet egyenlege 15 392 Ft

Az ingatlanfelújításból el nem költött összeget a 2019-es évben kívánjuk felhasználni. Ez 2 640 000 Ft.

A 2019-es költségvetés bevételi oldalán az elhatárolt bevétel a szövetség számláján van és a 2019-es érkezésű tagdíjak nagy része is.   Bevételként jelentkezik az egyenlőre ismeretlen mértékű sporttámogatás és előző évi maradványból származó összegek mind a normál működés és az ingatlanfelújítás vonatkozásában.

A kiadási oldalon van egy 2 000 000 Ft-os tétel ami a 2017-es EMMI támogatás után jár vissza a magyar államnak.   Nem tudjuk, hogy erről mikor kapunk fizetési meghagyást ha egyáltalán kapunk.

A "rendezvények támogatása" sorban szereplő összeggel a tagjainknak kívánunk segíteni szerény mértékben céljaik elérésében. Összességében nem nagy összegekről lehet szó, de ismerve a klubok jó részének lehetőségeit bizonyára szükség lehet rá.

Javaslatként emelkedtek a szakági keretek. Ebbe kell beleférni a fejlesztéseknek, díjazásoknak.

Az utánpótlás kiadások egy részét jó lenne a kluboknál végződtetni, de csak olyan helyre, ahol van esély arra, hogy valódi utápótlás-képzés zajlik.   Ennek értékeléséhez felhasználhatók az előző évek eredményei, statisztikái.

 

A MRASZ tagsági helyzete

2018-ban 4 tagegyesülettel bővült a szövetség. Örömmel üdvözöljük közöttünk a győri HA1KHJ; a füzesgyarmati Rk; a kőszegi Rk, valamint a rákosligeti HA5KRC egyesületek MRASZ tagjait.

A 2018. év végi tagsági statisztika:

A szövetségnek 2018 végén 583 versenyzője és 73 pártoló tagja volt 35 egyesületben.

Aktív korúak:                   273      47 %
Nappali tagozatos diák:          49       8 %
Nyugdíjas                       153      26 %
70 év feletti nyugdíjas:        108      19 %

 

év egyesület versenyző pártoló összes
2016 39 610 86 696
2017 36 593 79 672
2018 35 583 73 656
2019 39 633 37 670

 

A 2019-es számok még változhatnak, mert a végleges tagság az év felére szokott kialakulni.

Szerencsére a 2017-es évi beszámolóban prognosztizált egyesületi és tagsági létszám csökkenése nem következett be annak ellenére sem, hogy az elmúlt időszakban többen elhunytak egyesületi tagjaink közül.

A 2017. évi közgyűlésen döntés született valamennyi TESZ megszüntetésére. 2019. év elején kaptunk hírt a bírósági végrehajtásról.

2019. február 28

Dallos László
Elnök

00